• maart 10, 2019
  • Comments : 0
  • In Category : nieuws

De populariteit van de Utrechtse binnenstad neemt af. Dat zegt Centrum Management Utrecht (CMU) tegenover De Telegraaf. “Uit verschillende onderzoeken blijkt dat het rustiger is dan voor de crisis”, stelt CMU-voorzitter Arjan Kleuver.

Kleuver beweert dat er veel minder bezoekers naar het Utrechtse centrum komen dan de meeste mensen denken. “Ja, op zaterdagmiddag misschien, maar daarbuiten zijn er veel meer bezoekers nodig om leegstand te voorkomen”, stelt hij. Volgens hem dalen de uitgaven per bezoeker en staan er steeds meer winkelpanden leeg, mede door de vernieuwing van winkelcentrum Hoog Catharijne.

Om meer mensen naar de Utrechtse binnenstad te trekken, gaat CMU extra geld inzetten op marketing. Zo staan er een landelijke en regionale campagne op de planning en wordt er nagedacht over het aanbieden van meer combinatiepakketten van hotelovernachtingen, eetgelegenheden en museumbezoeken.
Met de extra marketing wil CMU vooral dagjesmensen uit de regio naar het centrum trekken. Deze blijven volgens de belangenbehartiger nu nog te veel weg, terwijl zij juist belangrijk zijn voor de groei van de stad.

Het bericht over de dalende populariteit lijkt tegenstrijdig met eerdere geluiden over de Utrechtse binnenstad. Zo startte actiegroep Binnenstad030 nog een petitie tegen het steeds drukker wordende en toeristische centrum en pleitte de groep voor een leefbare binnenstad.

Wie via Google de zoekopdracht geeft ‘minder bezoekers aan winkelcentra’ komt tientallen linkjes tegen waarin overal in Nederland en België gesignaleerd wordt dat winkelcentra in het algemeen en binnensteden in het bijzonder met minder (kopende) consumenten worden geconfronteerd.