• april 12, 2019
  • Comments : 0
  • In Category : nieuws

Het aantal bezoekers aan Gouda was in 2018 1,1 miljoen bezoekers. Daarmee is de doelstelling die de gemeente Gouda in 2012 had gesteld, om 1 miljoen bezoekers naar Gouda te halen, ruimschoots behaald. Het aantal Nederlandse bezoekers is volgens onderzoek van NBTC-NIPO Research verder gestegen met maar liefst 15,4 procent van 689.000 in 2017 naar 795.000 in 2018. Het aantal internationale bezoekers is naar schatting gestegen naar 305.000.

Wethouder Thierry van Vugt: ‘Er is de afgelopen jaren samen met ondernemers heel hard gewerkt aan stadsmarketing en promotie en dat betaalt zich nu zichtbaar uit in het aantal bezoekers aan onze stad. Gouda is een prachtige stad om te bezoeken. De bezoekers dragen bij aan de economische vitaliteit van onze stad en het in stand houden van aantrekkelijke voorzieningen. Dat is ook belangrijk voor onze inwoners. Momenteel worden de toerisme doelstellingen in overleg met partners in de stad herijkt. Ik verwacht dat we na het behalen van deze mijlpaal in komende jaren meer zullen inzetten op het langer vasthouden van onze bezoekers in Gouda en de omliggende regio, bijvoorbeeld door de samenwerking in het kader van Cheese Valley en door het realiseren van extra overnachtingsgelegenheden”.

Gouda voor plezier en ontspanning
Van de Nederlandse bezoekers komt 44 procent uit Zuid-Holland en komt 22 procent naar Gouda om te funshoppen. Gouda zit met deze 22 procent funshoppers overigens onder het landelijke gemiddelde van 44 procent. Dit is vergelijkbaar met Delft, Leeuwarden, Rotterdam en Utrecht. Verklaring hiervoor is dat veel bezoekers juist komen voor de beleving en cultuur(historie) in deze steden, waardoor het percentage funshoppers lager is. Landelijk gezien is er al jaren een afname van funshoppen. Steden zoals Lelystad en Roermond ontwikkelen zich door de outlet centra tot echte funshop steden en brengen het landelijke gemiddelde omhoog. Gouda ontwikkelt zich meer als stad waar je naar toe gaat voor plezier en ontspanning:15 procent komt om te lunchen of dineren, 10 procent om een museum te bezoeken, 9 procent om een stadswandeling te maken en nog eens 6 procent pakt een terrasje.

Plannen toekomst
Gouda heeft zich de afgelopen jaren opnieuw in de schijnwerpers geplaatst. Dit levert naast meer inkomsten ook meer banen in de stad op. Toerisme is voor Gouda nog steeds een groeimarkt. Nu de mijlpaal van 1 miljoen is behaald, is een nieuw perspectief nodig. Hiervoor wordt door bureau Bosscher en Klein een nieuwe koersbepaling uitgewerkt samen met de toeristische trekkers in Gouda. Het bureau is gespecialiseerd in destinatiemarketing. In het nieuwe plan wordt gekeken naar mogelijkheden voor kwalitatieve groei. Gouda kiest niet voor ongebreidelde groei van het toerisme . Speciale aandacht is er voor bezoekers uit Nederland en de directe regio. In juni verwacht de gemeente de nieuwe koers te kunnen presenteren.

Afgelopen donderdag werd ook bekend dat de Cinema Gouda haar miljoenste bezoeker sinds de opening in 2014 heeft verwelkomd.