• maart 02, 2016
  • Comments : 0
  • In Category : nieuws

De Nederlandse horeca heeft de omzet het afgelopen jaar 2015 met 5,7 procent zien toenemen. Dat is de sterkste groei in vijftien jaar, zo meldde het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) deze week. Dat is opvallend omdat het economisch bureau van de ING in maart van 2015 voorspelde dat de groei in de omzet nul zou bedragen.
De omzetgroei vlakte tegen het einde van het jaar wel af. In het vierde kwartaal gingen de verkopen van hotels, restaurants, snackbars en cafés met gemiddeld 0,6 procent omhoog. Dat was met name te danken aan een toename van het aantal consumpties. Prijsstijgingen speelden een kleinere rol.
Met name de snackbar deed in de laatste maanden van het jaar betere zaken, met een omzettoename van 2,4 procent. Onder die categorie vallen overigens ook lunchrooms en ijssalons. Restaurants en cafés behaalden respectievelijk 1,8 procent en 1 procent meer opbrengsten.
Hotels beleefden daarentegen een lastig kwartaal, waarin de omzet met 3 procent zakte. In de eerste drie periodes van het jaar steeg de omzet van hotels juist sterker dan in de overige categorieën. De prijs van een nacht in een Nederlandse hotelkamer is in 2015 overigens sneller gestegen dan het wereldwijd gemiddelde.
In ons land betaalden toeristen gemiddeld €128 voor een hotelovernachting en dat is 6 euro of 5 procent meer dan in 2014. Wereldwijd stegen de prijzen met maar 1 procent. De prijzen zijn bijna terug op het niveau van voor de economische crisis.
Brancheorganisatie Koninklijke Horeca Nederland (KHN) kwam vorige maand al met eigen cijfers over 2015. Die duidden op een toename van de omzet met ruim 4 procent, tot 17,2 miljard euro.