• november 27, 2018
  • Comments : 0
  • In Category : nieuws

Tabakswinkels zijn niet te spreken over de maatregelen in het Nationaal Preventieakkoord. “Dit is een aanslag op de toekomst van tabakszaken”, zei voorzitter Jos Zuidwijk van brancheorganisatie NSO Tabaksdetailhandel tegen de NOS.

In het akkoord, dat Nederlandse consumenten aan een gezondere levensstijl moet helpen, staat dat een pakje sigaretten in 2023 mogelijk tien euro gaat kosten. Ook de reclame voor tabak wordt verder aan banden gelegd. Zo geldt voor tabakszaken straks een uitstal- en reclameverbod gelden. Ondernemers moeten daardoor ‘hele winkels gaan ombouwen’, zegt directeur Jan Willem Burgering van NSO tegen RTL Z. “Het is niet een kwestie van even een schot neerzetten, het is een hele nieuwe winkelformule.”

In een brief aan het ministerie van Volksgezondheid klagen werkgeversorganisatie VNO-NCW en MKB-Nederland over het feit dat het akkoord is opgesteld zonder overleg met ondernemers. Het beleid zou daardoor onuitvoerbaar zijn voor winkeliers en een negatief effect hebben op het mkb. Een van de regels die volgens de organisaties ter discussie moet staan, is het verstoppen van sigaren. Retailers moeten die rookwaar verbergen achter een deur voor het geval een jongere de tabakszaak binnen komt. Zij hopen dan ook dat er nog mogelijkheden tot aanpassingen zijn.

De vereniging Drankenhandel Nederland (VDN) heeft net juist ingestemd met het akkoord omdat ‘alcohol een speciaal product is waaraan bij problematisch gebruik gezondheidsrisico’s zijn verbonden’. De vereniging erkent dat het voor kleine en middelgrote steden een ‘uitdaging’ is om de binnenstad levendig en gezellig te houden, maar ziet geen structurele oplossing voor winkelleegstand in het vrijgeven of gedogen van alcoholverkoop en schenken op allerlei nieuwe plaatsen. VDN ziet in het akkoord waarschijnlijk haar gelijk dat ‘blurring’ (de combinatie van detailhandel en horeca) niet moet worden toegestaan. Zoals bekend is VDN fel tegen ‘blurring’.