• oktober 27, 2019
  • Comments : 0
  • In Category : nieuws

Door het groeiende aanbod aan eco-vriendelijke producten drukken reguliere supermarkten hun biologische concurrenten steeds verder van de markt. Dat zegt retaileconoom Sonny Duijn van ABN Amro tegen Het Parool.

“De gevestigde supermarktketens zitten meer en meer in het vaarwater van Marqt en andere ecologische ondernemingen”, aldus Duijn tegen de krant, die meldt dat het bio-assortiment in reguliere supers in vijf jaar tijd is verdubbeld tot gemiddeld duizend producten per winkel.

De gevolgen hiervan zouden al zichtbaar zijn. Zo besloot de biologische supermarktketen Marqt deze zomer alleen nog verder te gaan met kleine winkels. Een deel van het assortiment van de grotere filialen was niet rendabel of werd niet verkocht voor de uiterste verkoopdatum, reden voor het Amsterdamse bedrijf om te werken aan een nieuwe strategie.

Ook de grootste Nederlandse bioketen Ekoplaza merkt de groeiende concurrentie van reguliere supermarkten. “Natuurlijk is het toenemende aanbod van bio­producten bij reguliere supers iets wat ons bezighoudt. We moeten meer moeite doen dan tien jaar geleden om ons te onderscheiden, en het is soms moeilijk om aan de klanten uit te leggen wát ons onderscheidt”, vertelt directeur Erik Does aan Het Parool.

Uit eerder onderzoek van de Consumentenbond bleek dat de bioproducten in reguliere supermarkten veel goedkoper zijn dan de producten van biologische supers.