• november 16, 2020
  • Comments : 0
  • In Category : nieuws

Het aantal bezoekers van de winkelcentra in grote steden is de voorbije weken drastisch gedaald. Dat blijkt uit gegevens van zowel non-foodwinkeliers als van parkeerapp Parkmobile. Ondernemers zien hun verkopen met tientallen procenten teruglopen en veel parkeerplekken blijven leeg.

Sinds de tweede lockdown ziet Parkmobile duidelijk een terugloop in het aantal transacties. Toen medio oktober de eerste verscherpte maatregelen zijn ingevoerd, daalde het aantal transacties al meteen met 12 procent in vergelijking met de weken ervoor.

Na de extra maatregelen van vorige week werd 6,1 procent minder geparkeerd in vergelijking met een week eerder. Esther van der Meer, directeur van Parkmobile, twijfelt er niet aan dat de teruggang komt door de contactbeperkende maatregelen van het kabinet.

“Sinds de sluiting van de horeca zien we dat er vooral ’s avonds minder geparkeerd wordt”, aldus Van der Meer. “Met name tussen 20.00 en 22.00 uur is het aantal transacties sterk gedaald, in sommige gevallen is er nog maar 10 procent van over.” De cijfers zeggen vooral veel over de drukte in stadscentra, omdat daar de meeste betaalde parkeerplekken zijn.

Ook branchevereniging voor non-food ondernemers INretail merkt duidelijk dat het aantal klanten en de omzet teruglopen in winkelcentra in binnensteden. Winkels die kleding, schoenen, sportartikelen of woonaccessoires verkopen, houden wekelijks bij hoeveel klanten ze over de vloer krijgen en hoeveel zij uitgeven.
Zo waren de verkopen in de dertien grootste stadscentra van Nederland in week 42, toen er weer lockdownmaatregelen werden ingevoerd, 39 procent lager dan in dezelfde week een jaar geleden. Vorige week, toen de lockdown is aangescherpt, waren de verkopen zelfs 46 procent lager. Het aantal bezoekers was 52 procent minder.

Helaas ziet ook de binnenstad van Gouda de gevolgen met weinig passanten en klanten in de winkels. En dit geldt destemeer nu de Sinterklaasperiode is aangebroken. Heel veel wnkels besteden nauwelijks nog aandacht aan dit feest in de etalages.