Michiel Witteveen, de nieuwe eigenaar van Blokker, hoopt van zijn retail-imperium een beursgenoteerd bedrijf te maken. Een publieke notering zou kunnen fungeren als een soort loyaltyprogramma. Dat zegt Witteveen in gesprek met RetailTrends.

Witteveen wijst op de iconische status van Blokker, met een naamsbekendheid van 99 procent en 27 miljoen kassa-aanslagen per jaar in Nederland. Daaruit blijkt dat mensen de formule relevant vinden, stelt hij. “Als je die mensen allemaal aandeelhouder kunt maken, dan blijven ze terugkomen. Je maakt van een aandeel een loyaliteitskaart.”

Witteveen maakt op korte termijn een ‘opmerkelijke’ nieuwe overname bekend, laat hij verder weten. Hij wil niet zeggen om welke formule of branche het gaat, behalve dat het ‘in ieder geval geen mode’ is. Het in ere herstellen van het voormalige Blokker Holding, bijvoorbeeld door het terugkopen van Leen Bakker of Xenos, is volgens hem nu niet aan de orde.

Blokker is sinds april in handen van Witteveens bedrijf Mirage. Daarmee kwam na 123 jaar een einde aan Blokker als familiebedrijf. Ook Big Bazar, Intertoys en Maxi Toys vallen onder Mirage.

In Gouda zijn twee filialen van Blokker te vinden: in winkelcentrum Bloemendaal en aan de Kleiweg in de binnenstad.