• november 13, 2019
  • Comments : 0
  • In Category : nieuws

Michiel Witteveen, de eigenaar van Blokker, heeft de rechten gekocht om winkels van winkelketen Miniso te openen in Nederland. Hij begint komend voorjaar met drie vestigingen en mikt uiteindelijk op vijftig filialen.

Miniso is een Chinese budgetketen met een omzet van negen miljard dollar en 4800 winkels in 86 landen. De retailer groeit nu met honderd nieuwe winkels per maand en mikt zelfs op tienduizend locaties eind 2020. De eerste drie Nederlandse winkels komen in Amsterdam, Rotterdam en Eindhoven. Witteveen wil met Miniso naar drukke A-locaties zoals de Kalverstraat en Hoog Catharijne en heeft hoge verwachtingen. “Miniso is niet vergelijkbaar met enige andere winkelformule in Nederland.”

De aankoop kost Witteveen ‘enkele miljoenen, maar minder dan tien’, zegt hij in gesprek met het FD. Hij ziet de deal als ‘een gezonde investering’. “Deze keten groeit als een uitslaande brand en heeft leuke designspullen die geen drol kosten, maar wel hoge marges hebben.” Het investeren in Miniso-winkels gaat volgens hem niet ten koste van Blokker en Intertoys, omdat hij die formules met respectievelijk een bruidsschat van de familie Blokker en particuliere investeerders runt. “Dit doe ik met eigen middelen en hopelijk financiering van de bank.”

Voor het openen van Miniso-winkels worden geen bestaande panden van Blokker, Intertoys of Big Bazar omgebouwd. Ook komen er geen Miniso-producten bij die ketens te liggen.

Miniso presenteert zich als een Japans designmerk, maar is in werkelijkheid Chinees. De formule laat zich het best omschrijven als een goedkope warenhuisketen, ergens tussen HEMA en Action in en met soortgelijke producten als het Japanse Muji.