• december 26, 2021
  • Comments : 0
  • In Category : nieuws

Door de lockdown kunnen families voor het tweede jaar op rij niet naar de Nederlandse woonboulevards tijdens Kerst. Daardoor lopen winkels omzet mis, maar het is vooral een traditioneel familie-uitje dat in het water valt, vertellen Swiss Sense, IKEA en Woonmall Alexandrium tegen NU.nl.

“Traditioneel is de periode rondom en tijdens de feestdagen een van de drukste van het jaar. Dat we nu in die periode dicht zijn, heeft grote invloed op onze omzet. Zo is Tweede Kerstdag vergelijkbaar met een drukke zaterdag”, vertelt een woordvoerder van beddenverkoper Swiss Sense, die 47 winkels in Nederland heeft.

Ook bij IKEA betekent het missen van een drukke dag dat er veel geld wordt misgelopen. “Hoeveel dat precies is, is lastig te zeggen”, zegt een woordvoerder desgevraagd. “Tweede Kerstdag was bij ons vóór de coronacrisis altijd zo’n 20 procent drukker dan een normale zondag, dus het was echt een goede dag. Veel mensen kwamen echter ook om te kijken, zonder veel te kopen.”

In Woonmall Alexandrium, een grote overdekte woonboulevard in Rotterdam, is het uitblijven van de kerstdrukte een grote domper. “Tweede Kerstdag is een dag waarop veel mensen ons bezoeken en normaal gesproken werden er veel speciale dingen georganiseerd. Het was ook een dag waarop klanten veel kochten. Dat lopen we nu voor de tweede keer mis”, licht een woordvoerder toe.