• september 26, 2019
  • Comments : 0
  • In Category : nieuws

Gouda doet het goed op de toeristische markt. Sinds 2012 wordt er gewerkt aan het veroveren van die markt, en met succes. De ambitie van Gouda om 1 miljoen bezoekers te ontvangen, is in 2018 ruimschoots behaald met 1,1 miljoen bezoekers. Tijd om in te zetten op een nieuwe koers, in samenspraak met de toeristische partners in de stad. Een nieuwe koersbepaling en invulling is nodig om Gouda gezamenlijk verder te helpen. Centraal staat dat Gouda inzet op kwaliteit boven kwantiteit. De focus komt te liggen op het verhogen van de bekendheid, het verhogen van de omzet in de binnenstad en het stimuleren van meerdaags verblijf in Gouda.

Thierry van Vugt, wethouder toerisme: “Sinds 2012 weet de bezoeker Gouda steeds beter te vinden. We willen Gouda ook meer als uitvalsbasis in de markt zetten. Bezoekers die langer blijven. Denk daarbij bijvoorbeeld aan bezoekers van de kaasmarkt die ook op de fiets op bezoek gaan bij de zelfkazende boeren in de omgeving met wie we samenwerken in het kader van Cheese Valley. De kaas blijft voor Gouda van belang, daarom ben ik verheugd dat de Cheese Experience nog dit jaar haar deuren zal openen. Een plek waar 365 dagen per jaar de Goudse kaas beleefd kan worden.”

Nieuwe aanpak
Gouda richt zich de komende jaren op specifieke doelgroepen gekoppeld aan het Goudse aanbod. Hiermee is de afgelopen tijd al ge√ęxperimenteerd. Bijvoorbeeld de gerichte PR actie om het Gouds Mont Marte, de brocante winkels in Gouda en aantrekkelijke horeca gelegenheden in het blad ‘Liefde voor brocante’ te krijgen. En de uitnodiging van een influencer voor een insta take-over; het tijdelijk beheren van het VVV account op Instagram en zo een unieke kijk op Gouda te laten zien aan al haar volgers. Maar ook foodjournalisten en bloggers die in het kader van Cheese Valley worden uitgenodigd om kennis te maken met de culinaire kant van Gouda en omgeving.

Meer aandacht voor de regio
Gouda zal zich ook meer gaan richten op bezoekers uit Gouda en de regio. Door middel van campagnes worden deze bezoekers verleid om naar Gouda te komen. Zo staat er voor deze winterperiode een uitgebreide campagne gepland met een vernieuwde winterkrant die huis aan huis wordt verspreid, aanvullende berichten op social media en reclame langs de weg, op stations en in bioscopen in Gouda en in de regio.

Marc de Beyer, directeur Museum Gouda: “Uit onderzoek blijkt telkens dat cultuurtoeristen veruit het meest besteden. Zij blijven langer in een stad en combineren museumbezoek vaak met bijvoorbeeld lunch, winkelbezoek en overnachting. Het is voor Gouda dus van belang om zoveel mogelijk cultuurtoeristen naar onze mooie historische stad te trekken. Dat dit werkt blijkt uit bijvoorbeeld uit de bezoekcijfers van de Sint-Janskerk ten tijde van de tentoonstelling Pieter Pourbus in Museum Gouda. Zij realiseerden een flinke groei van museumkaartbezoekers, van wie bleek dat maar liefst 55% eerder het museum had bezocht. Museum Gouda slaat daarom graag met partners in de stad de handen ineen om dit te realiseren. Van museum tot hotel, van winkelier tot restauranteigenaar, van cultuurtoerisme profiteren we allemaal!”

Zakelijke evenementen
In de nieuwe koers is gekozen om ook meer in te zetten op het stimuleren van zakelijke evenementen en congressen. Zakelijke bezoekers zijn een belangrijke bron van inkomsten van hotels en horeca en maken ook gebruik van het vrijetijdsaanbod. Een taak die partners uit de stad samen met de gemeente oppakt.