• december 04, 2019
  • Comments : 0
  • In Category : nieuws

Supermarkten kunnen volgend jaar rekenen op een omzetgroei van drie procent, maar fysieke non-foodwinkels krijgen het moeilijker. Vooral voor speelgoedwinkels breekt opnieuw een zwaar jaar aan, blijkt uit onderzoek van het ING Economisch Bureau.

Waar de omzetgroei in de totale detailhandel in 2020 opnieuw drie procent zal bedragen, is de verwachting dat de omzet bij speelgoedwinkels weer fors daalt. Ook de mode-branche krijgt te maken met een lichte omzetdaling. Fysieke non-foodwinkels die wel op omzetgroei kunnen rekenen zijn de woonwinkels, waar een groei van vijf procent wordt verwacht.

De omzet in het foodsegment zal naar verwachting iets meer toenemen dan in non-food. Afgelopen jaar was dat andersom, met name door de btw-verhoging die de food-aankopen licht afremde. Voor supermarkten wordt een omzetgroei van drie procent voorspeld. Ook online verwacht ING dat de omzet van voeding zal stijgen, maar niet heel snel; van de huidige vijf procent naar tien procent in 2025.

De sterkste groei vindt volgend jaar online plaats. In het multichannel-segment (een fysieke winkel in combinatie met een webshop) wordt een groei verwacht van twintig procent en bij pure webshops twaalf procent. Inmiddels is e-commerce in categorieën als elektronica, speelgoed en mode goed voor een marktaandeel van dertig tot veertig procent.

Op de foto de nieuwe speelgoedwinkel van Intertoys in het oude pand van La Place/V&D aan de Agnietenstraat in de Goudse binnenstad.