• februari 13, 2020
  • Comments : 0
  • In Category : nieuws

HEMA opent dit jaar haar eerste winkels in Mexico. Voor 1 januari 2021 wil HEMA de deuren openen van tien winkels in het Noord-Amerikaanse land om vervolgens door te groeien naar 200 vestigingen. Mexico is het twaalfde land waar HEMA actief wordt. Dit meldt het AD.

Het warenhuis gaat samenwerken met twee nieuwe franchisepartners die de Mexicaanse markt goed kennen. ‘Mexico is interessant voor ons vanwege de strategische ligging op het Amerikaanse continent en de sterk groeiende middenklasse die voornamelijk uit gezinnen bestaat’, aldus topman Tjeerd Jegen.
De expansie naar Mexico past in de strategie van het bedrijf om internationaal te groeien. ‘Ook draagt dit bij aan de transformatie van HEMA tot wereldmerk. Mexico telt ruim 120 miljoen inwoners. Wij verwachten dat onze formule met alledaagse producten aan zal slaan. Ook is de strategische ligging van Mexico tussen Noord- en Zuid-Amerika interessant vanwege een mogelijk uitbreiding naar andere landen.’

HEMA begint dit jaar met het openen van winkels in Mexico-Stad en in de jaren daarna wordt het winkelbestand verder uitgebreid naar andere regio’s. De winkels zullen het internationale assortiment voeren met onder meer babyartikelen, huishoudartikelen en kleding.
Het tempo zit er qua uitbreiding van winkels – vooral dankzij franchisers, internetplatforms en andere winkelketens – flink in. Zo zette het eerder de stap naar het Midden-Oosten. Inmiddels telt het al acht filialen in de Verenigde Arabische Emiraten en Qatar.

Volgens ceo Jegen is de (internationale) groei nodig om de miljoenenschuld af te lossen en ook om te kunnen investeren in de Nederlandse winkels. Het warenhuis heeft een schuldenlast van zo’n 750 miljoen euro. Om de schuldenlast terug te dringen, zette de winkelketen begin dit jaar zijn bakkerijen in de etalage. Een nieuwe eigenaar is nog niet gevonden. Ook zou eigenaar Marcel Boekhoorn naar verluidt een deel van de filialen willen verkopen aan franchisenemers om zowel de expansiedrift te kunnen bekostigen als de verliezen terug te dringen. Van de ruim 500 winkels zijn er al 261 in handen van de ongeveer 100 franchisenemers.