• juli 06, 2020
  • Comments : 0
  • In Category : nieuws

H&M sluit nog dit jaar 170 winkels. Als gevolg van de lockdown heeft het Zweedse modebedrijf de omzet in het tweede kwartaal met vijftig procent zien dalen. H&M verwacht dat de corona-crisis een langdurige invloed op het koopgedrag zal uitoefenen: consumenten zullen winkels vaker links laten liggen en nog meer kiezen voor online shoppen.

In april was tachtig procent van de ruim vijfduizend winkels die wereldwijd tot de H&M Group behoren gesloten. Dit aantal is inmiddels gedaald, maar nog altijd kan zeven procent (350 winkels) de deuren niet openen. Deze bijzondere situatie heeft in het tweede kwartaal tot een halvering van de omzet geleid. De groep, waar ook de merken Weekday, Monki en COS onder vallen, zag de totale omzet met de helft inzakken. Maar de consument maakte online veel goed: online nam de verkoop toe met 36 procent.

Deze ontwikkelingen bracht het managementteam van H&M tot een aantal rigoureuze besluiten. Net als concurrent ZARA, dat een paar weken geleden de sluiting van 1200 winkels aankondigde, gaat ook H&M snoeien in het winkelbestand: minstens 170 winkels moeten de deur dichtdoen. Het bedrijf verlegt de aandacht nog meer naar digitalisering. ‘We zien dat de positieve ontwikkelingen in de online verkoop ook na het heropenen van onze winkels blijven doorgaan,’ aldus H&M.

In de eerste helft van 2020 leed H&M een verlies van ongeveer 292 miljoen euro. Het jaar was nog zo positief begonnen. In het eerste kwartaal, dat liep van 1 december tot 29 februari, wist het modebedrijf de winst nog te verdubbelen tot 230 miljoen euro.

In Gouda zit een filiaal van H&M aan de Kleiweg in de binnenstad. Deze vestiging bleef ook langdurig gesloten, maar is sinds begin mei weer open.