• juli 03, 2020
  • Comments : 0
  • In Category : nieuws

Consumenten die online shoppen moeten dezelfde rechten krijgen als in een fysieke winkel. Daarvoor pleit staatssecretaris Mona Keijzer (Economische Zaken & Klimaat) in een brief aan de Tweede Kamer.

Keijzer kondigt aan zich op Europees niveau hard te zullen maken voor meer wettelijke verantwoordelijkheden voor online platforms richting de consument. Die online platforms, zoals Amazon, AliExpress en bol.com, verwijzen bij problemen vaak nog door naar de aanbieder van het product. Nieuwe regels moeten ervoor zorgen dat de verantwoordelijkheid bij het platform zelf komt te liggen, voor zowel Europese webshops als andere internationale webshops die zich richten op de Europese consument.

Volgens Keijzer moet het kopen en verkopen via een online platform qua consumentenrechten en productveiligheid meer gaan lijken op het winkelen in een supermarkt. “De winkel haalt actief de rotte appels uit het schap en geeft de klant geld terug als een verpakking kapot gaat of haalt een onveilig product uit de winkel.”