• juli 28, 2020
  • Comments : 0
  • In Category : nieuws

De modebranche sluit het eerste halfjaar van 2020 af met een negatieve omzetontwikkeling van 18,5 procent. Dat blijkt uit de GfK FashionScan. De omzetplus voor online mocht niet baten. Dit meldt RetailNews.

De fysieke winkels noteerden een omzetdaling van 32,8 procent, tegen een omzetstijging van 10,1 procent voor de online branche. De cijfers hebben alles te maken met de intelligente lockdown door het coronavirus.

“We zien dat de winkels die gesloten waren opstartproblemen ervoeren. Hierin was vooral april met 38,7 procent een beroerde maand”, zegt Edwin Belt, branchespecialist mode bij INretail. “Opvallend is de omzetgroei bij online kanalen en daarmee de (tijdelijke) verandering in consumentengedrag.”

Ook de schoenenbranche had een lastig halfjaar. Uit de INretail GfK Shoescan blijkt dat die sector ook te maken had met een omzetdaling en uitkomt op min elf procent. Dat kwam met name door de grote terugloop van winkelend publiek in de grote steden.

Van de heren-, dames- en kinderschoenen kon alleen de laatste categorie een positief resultaat van 1,1 procent realiseren ten opzichte van vorig jaar. Het vele thuiswerken zorgde daarnaast voor een stijging in de verkoop van pantoffels. Die productgroep noteerde een plus van 9,7 procent.