• april 04, 2021
  • Comments : 0
  • In Category : nieuws

Al ruim een jaar zitten veel Nederlanders door de coronacrisis voornamelijk thuis. En dat heeft flinke gevolgen voor de uitgaven, zo blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) die NU.nl analyseerde. In het afgelopen jaar gaven mensne meer geld uit aan spullen om zichzelf binnenshuis mee te vermaken en vonden mensen het minder belangrijk om er representatief uit te zien.

Dat er door de coronacrisis in het afgelopen jaar minder te doen was, is goed te zien aan de uitgaven. Sinds het begin van de crisis in maart 2020 ligt de binnenlandse consumptie namelijk onder die van een jaar eerder. In de zomer was er weliswaar een kleine verbetering te zien, maar gaven mensen alsnog minder uit dan een jaar eerder.

Wie wat beter naar de cijfers kijkt, ziet meteen in welke hoek de grootste klappen vielen: de diensten. “Daar valt van alles onder”, zegt CBS-econoom Peter Hein van Mulligen. “De horeca, recreatie en cultuur, maar ook pretparken en vervoersdiensten. We reisden veel minder met het openbaar vervoer en ook het gebruik van taxi’s klapte in. En we gingen veel minder met vakantie, daar vielen de grootste klappen.”

Daarnaast staan de uitgaven aan kleding en schoenen al langere tijd onder druk. “We geven relatief steeds meer uit aan andere zaken, zoals gadgets, vakanties, belevenissen, festivals en elektronica. We winkelen steeds meer via internet en daar wordt men toch minder snel verleid tot een aankoop dan in de winkel. Consumenten winkelen wat doelgerichter”, zegt Mulder.

Hij denkt niet dat de sector zich na de coronacrisis weer volledig zal herstellen. Deels komt dat doordat de vraag verandert. “Mensen zijn toch wat bewuster bezig met duurzaamheid, snelle voorbijgaande mode gaan we steeds minder zien. En het thuiswerken blijft ook nog wel even, dus dat blijft impact hebben op onze behoefte aan kleding.”