• november 07, 2019
  • Comments : 0
  • In Category : nieuws

Nederland loopt nog niet echt warm voor Singles Day, het uit China overgewaaide koopjesfestijn. Dat blijkt uit een representatief onderzoek onder ruim duizend Nederlanders van achttien jaar en ouder dat onderzoeksbureau Markteffect uitvoerde in opdracht van herenmodeketen Only for Men. Dit meldt RetailNews.

Singles Day is op 11 november. De dag is in de jaren negentig bedacht door alleenstaande studenten in China die Valentijnsdag maar niets vonden. Omdat 11 november uit vier enen bestaat (11/11), werd voor deze datum gekozen om het alleen zijn te vieren.

De Chinese webwinkel Alibaba biedt op deze dag producten aan met grote kortingen en vaart daar wel bij. Vorig jaar boekte het een recordomzet van 31 miljard dollar. Ook in andere landen doen steeds meer winkels mee aan deze dag, die vergelijkbaar is met Black Friday – de vrijdag na Thanksgiving. ‘Thanksgiving Day’ is een nationale feestdag in de Verenigde Staten en Canada. In de Verenigde Staten wordt deze dag gevierd op de donderdag in de derde volle week van november. Dit jaar op 28 november. In Canada, waar de oogst eerder in het jaar valt, wordt het op de tweede maandag van oktober gevierd. Thanksgiving is afgeleid van de Nederlandse dankdag voor gewas dat dit jaar op 6 november valt.

Maar Black Friday is in Nederland met tachtig procent een veel bekender begrip dan Singles Day (veertien procent). Van de Nederlanders die wel bekend zijn met Singles Day zegt zeventig procent hier niet mee bezig te zijn.

Dat Singles Day hier niet echt leeft, blijkt volgens de onderzoekers ook uit het feit dat slechts twee procent zegt de aankopen uit te stellen tot deze dag. Bijna één op de drie Nederlanders die Singles Day kennen, zegt wel van plan te zijn om dan iets te gaan kopen. Gemiddeld denkt men 74 euro uit te geven, vooral op het gebied van computers en elektronica of mode, schoenen en sieraden.
Op de foto twee mensen die duidelijk niet voor Singles Day hebben gekozen.