• juni 09, 2021
  • Comments : 0
  • In Category : nieuws

Luxe warenhuisketen de Bijenkorf heeft in coronajaar 2020 ondanks de gesloten winkels toch nog een bescheiden winst kunnen boeken, meldt het bedrijf dinsdag. Door de coronamaatregelen moest de keten de winkels tot tweemaal toe helemaal sluiten. Sinds vorige week zijn de vestigingen van de keten weer open voor spontane winkelbezoekjes, aldus Retailtrends.

Door de winkelsluitingen, gecombineerd met de coronamaatregelen in de winkels die tot minder klanten leidden, werd er vorig jaar voor 22 procent minder verkocht. In feestmaand december, normaal gesproken de belangrijkste maand voor de Bijenkorf, lag de omzet zelfs 44 procent lager. Toch wist de keten nog een winst te boeken van ruim 19 miljoen euro.

De Bijenkorf kon de schade nog enigszins beperken doordat de klanten de weg naar de website wisten te vinden. De online verkopen lagen 53 procent hoger dan in 2019 en het aantal online bezoekers nam toe met 31 procent tot 152 miljoen.

Het bedrijf moest zijn zeven vestigingen vorig jaar halverwege maart sluiten vanwege de oprukkende coronapandemie, kon eind april 2020 weer open en moest de deuren vlak voor Kerst weer sluiten vanwege de tweede Nederlandse lockdown. Tussendoor moest het Amsterdamse vlaggenschip nog even dicht vanwege een corona-uitbraak. Hierdoor spreekt topman Giovanni Colauto van de luxeketen “van een van de zwaarste jaren ooit”.

Sinds vorige week zijn de vestigingen van de luxeketen weer te bereiken voor de spontane winkelbezoekjes. Daarvoor moest je nog van tevoren een reservering maken om de winkel in te kunnen, maar het bedrijf heeft dat beleid inmiddels versoepeld vanwege de dalende coronacijfers. Het is overigens nog steeds mogelijk om te reserveren.