• januari 30, 2020
  • Comments : 0
  • In Category : nieuws

Het aantal Nederlanders dat online boodschappen doet is de afgelopen vier jaar bijna verdubbeld. Bijna drie miljoen klanten kochten hun levensmiddelen in 2019 bij een online supermarkt, ten opzichte van 1,6 miljoen in 2016. Dat blijkt uit de Smart Food Monitor van Multiscope waarover RetailNews bericht.

Aan het onderzoek namen 7300 Nederlanders deel. Ruim een vijfde (21 procent) bestelde het afgelopen jaar bij een online supermarkt. In 2016 was dit nog twaalf procent. Inmiddels bestellen 1,3 miljoen consumenten wekelijks hun boodschappen online. Volgens Multiscope is het einde van de groei nog niet in zicht; ruim één op de vier consumenten (27 procent) is van plan om dit jaar ook hun boodschappen online te bestellen.

De websuper is vooral populair onder 18- tot 49-jarigen. Van alle online supermarkten is Picnic de grootste stijger (+21 procent). Toch doet de helft van de online kopers zijn boodschappen nog bij Albert Heijn. 23 procent surft liever naar Jumbo en Plus is goed voor negen procent van de online bestellingen. De voornaamste redenen om te kiezen voor de online supermarkt zijn het niet meer hoeven tillen van zware boodschappen (vijftig procent) en tijdsbesparing (49 procent).