• januari 07, 2021
  • Comments : 0
  • In Category : nieuws

Groothandelsketen Sligro heeft afgelopen jaar bijna een vijfde minder omzet gedraaid door het coronavirus. Vooral de sluiting van veel horecazaken tijdens delen van het jaar zat het concern tegen.
Sinds die lockdown zijn consumenten, die in eerdere periodes tijdelijk bij de groothandels hun aankopen mochten doen, ook niet meer welkom. Bovendien moesten ook de restaurants van hotels dicht.
De totale omzet van Sligro bedroeg ruim 1,9 miljard euro. In 2019 kwam er nog net geen 2,4 miljard euro binnen bij het bedrijf, dat merkte dat de omzet in België wat harder terugliep dan in Nederland. Op de Belgische markt is Sligro echter een veel kleinere speler.

Wegens de omzetdaling heeft Sligro stevig in de kosten gesneden. Van de kleine 700 uitzendkrachten die voor de coronacrisis werkten voor de groothandelaar, werken er volgens financieel directeur Rob van der Sluijs nu slechts een handvol voor het bedrijf. Ook niet noodzakelijke investeringen stelt Sligro waar mogelijk uit.
Sligro maakte naast besparingen gebruik van het eerste en derde pakket aan loonsubsidies van de overheid. Van banenverlies bij de circa 5000 vaste werknemers is tot dusver geen sprake, verklaart de Sligro-bestuurder. ‘We willen die vaste kern behouden voor als de markt weer aantrekt.’

Het herstel zal nog even duren, maar Sligro ziet door de vaccinaties perspectief voor herstel. Dat zal, gezien de waarschijnlijke verlenging van de lockdown, niet meer in het eerste kwartaal gebeuren. Maar mogelijk groeit de vraag bij horecabedrijven en cateraars vanaf het tweede kwartaal wel langzaam. ‘De consument gaat als het kan weer heel snel naar het terras, evenementen of het theater’, voorspelt Van der Sluijs.