• april 18, 2020
  • Comments : 0
  • In Category : nieuws

Een verbod voor winkeliers om een uitverkoop te organiseren is moeilijk te handhaven en zal niet het beoogde effect hebben. Dat stellen WE Fashion, vanHaren en retailexpert Rupert Parker Brady tegenover RetailTrends.

Consumenten die niet voor aanbiedingen bij Nederlandse retailers gaan, zullen hun toevlucht nemen tot buitenlandse webshops, zegt ceo Krein Bons van vanHaren. Hij ziet niet voor zich hoe internationale partijen als Amazon en Zalando aan deze regels gehouden kunnen worden. Bovendien zitten consumenten volgens hem nu in een ‘andere koopmodus’. “Iedereen heeft zijn kast vol hangen met kleding en vol staan met schoenen. En niemand betaalt nu de volle mep voor iets wat hij niet echt nodig heeft. Ik geloof er niet in dat mensen bij het uitstellen van de uitverkoop ineens spullen die ze niet willen hebben voor de volle prijs gaan kopen.”

Ook een woordvoerder van WE Fashion ziet weinig in het plan. Moderetailers hebben volgens hem veel voorraden die zo snel mogelijk moeten worden omgezet in cash, waar juist een tekort aan is. “Marge is even een tweede prioriteit.” Die nood aan liquiditeit geldt net zo goed voor kleinere spelers die door een uitverkoopverbod beschermd zouden worden, waarschuwt hij. “Als dan een belangrijk instrument waarmee we consumenten weer aan het kopen ons wordt afgenomen, vrees ik voor nog meer problemen.”

Middenstanders zijn veel meer gebaat bij een goede regeling met vastgoedeigenaren, die op de lange termijn financiële lucht verschaft, vult retailkenner Rupert Parker Brady aan. “Een uitverkoopverbod klinkt sympathiek, maar gaat ondernemers echt niet helpen.”

Tot 1984 kende Nederland een uitverkoopwet. Daarin stond dat er twee keer per jaar uitverkoop mocht zijn. In de zomer begon de uitverkoop op 1 juli en geen dag of uur eerder. Daarop werd ook gehandhaafd. De wet werd in 1984 afgeschaft, omdat ondernemers zich te veel aan banden gelegd voelden. België kent een dergelijke wet nog wel.